Może jestem naiwna ale wydaje mi się, że o zdrowym odżywianiu mówi się na każdym kroku. Internet serwuje nam tysiące diet i przepisów na smaczne i pożywne dania. Panuje moda na bycie fit i wszystko co z tym stylem związane. Wystarczy jednak trochę obserwacji i widzimy, że z tym zdrowym jedzeniem nie jest aż tak kolorowo.

Wchodziłam ostatnio do sklepiku osiedlowego i widziałam jak młoda mama kupowała synkowi soczek zaznaczając przy tym, że jej dziecko pije bardzo dużo soków owocowych bo przecież owoce to zdrowie. Nie będę pisać jakiej firmy to sok ale sam fakt, że w jego składzie jest masakryczna ilość konserwantów po prostu przeraża.

Zacznijmy od siebie

Nie nauczymy naszych dzieci zdrowego odżywiania jeżeli nie zaczniemy od siebie i od zmiany swoich nawyków. Dzieci non stop obserwują nasze zachowanie również w sferze kulinarnej. Jeżeli w domu mamy szafki pełne chipsów, cukierków, soków i o zgrozo napoi gazowanych to nie dziwmy się, że dzieci nie mają zdrowych nawyków. Oczywiście jeżeli od czasu do czasu nasza pociecha zje paczkę niezdrowych chrupek to nie będzie większej tragedii ale starajmy się kontrolować do czego ma ona dostęp.

Nie zmuszajmy do jedzenia

Owoce i warzywa to ogromne źródło dobrych witamin. Niestety wiele dzieci kręci nosem na widok pietruszki czy innej zieleniny a brokuły to dla nich samo zło. Dajmy dzieciom wybór w tym co chcą jeść. Jeżeli dziecko nie lubi ogórków pokażmy mu pomidora. Jeśli nie chce melona dajmy mu jabłko. Ale po jakimś czasie spróbujmy ponowić próbę i znów podrzućmy mu na talerzu ogórka. Moja córka nie znosiła czerwonej papryki do szóstego roku życia. Aż pewnego dnia stwierdziła, że mam jej do kanapki dodać właśnie to warzywo.

Czytajmy etykiety

Dodawanie do jedzenia konserwantów to już norma. Samego popularnego dodatku E jest prawie 300 odmian. Każda substancja konserwująca dodawana do jedzenia jest przebadana pod kątem bezpieczeństwa dla naszego zdrowia. Substancje te nie są szkodliwe jeżeli nie przekroczymy określonych dawek. Patrząc na etykiety większości produktów widzimy, że bardzo łatwo przekroczyć dany poziom bezpieczeństwa szczególnie gdy zbyt często sięgamy po przetworzone jedzenie. Wystarczy, że ograniczymy spożywanie produktów z ilością dodatków E oraz cukrów.  Pamiętajmy, że cukier obejmuje zarówno cukry proste zawarte naturalnie w produktach (np. laktozę – cukier mleczny czy fruktozę – główny cukier w owocach), jak i cukry dodane – sacharozę (zwaną popularnie cukrem), syrop glukozowy, glukozowo-fruktozowy i inne.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.